Recital

Marți, 29 octombrie 2024, ora 19:00
Filarmonica de Stat Oradea
Recital

Recital Lieduri

Soliști: Ramona Bolojan – Mezzosoprană
Camelia Andone – Pian

Accesul este gratuit  pe baza de invitație emisă de Casieria Filarmonicii de Stat Oradea pentru elevi, studenți și persoanele care au achiziționat un pachet de concerte în cadrul stagiunii 2024-2025!

În program: 

Robert Schumann – Cinci cântece după poeziile reginei Maria Stuart, op. 135 (Die Gedichte der Königin Maria Stuart, Op. 135)

  1. Abschied von Frankreich
  2. Nach der Geburt ihres Sohnes
  3. An die Königin Elisabeth
  4. Abschied von der Welt
  5. Gebet

Robert Schumann –  Dragostea și viața unei femei, op.42 (Frauenliebe und Leben)

  1. Seit ich ihn gesehen
  2. Er, der Herrlichste von allen
  3. Ich kann’s nicht
  4. Du Ring an meinem Finger
  5. Helft mir, ihr Schwestern
  6. Süsser Freund, du blickest
  7. An meinem Herzen
  8. Nun hast du mir der ersten Schmerz getan

George Enescu – Patru melodii pe versuri de Fernand Gregh op. 19

  1. Pluie
  2. Le silence musicien
  3. L’ombre est bleue
  4. De la flûte au cor

Liedul este un gen cameral pentru voce și pian, care de obicei acordă roluri egale solistului și pianistului. În ciuda faptului că solistul exprimă mai clar ideea poetului prin versurile liedului, compozitorii romantici au reușit să scrie partituri care să scoată în evidență și acompaniamentul pianistic, creând imagini plastice, colorate, pline de emoție. Liedul este, probabil, cel mai interiorizat gen vocal, emoția destăinuită fiind de o intensitate greu de cuprins. Cu o putere de exprimare incomensurabilă, liedul este unul dintre cele mai iubite genuri abordate de soliștii vocali.

Majoritatea recitalurilor sunt susținute de către instrumentiști, însă finalul lunii octombrie aduce la Filarmonica de Stat Oradea un recital vocal. Marți, 29 octombrie de la ora 19:00, publicul meloman este invitat la recitalul de lied susținut de mezzosoprana Ramona Bolojan, acompaniată la pian de Camelia Andone. În program se află lieduri din creația unui dintre cei mai importanți compozitori ai genului, Robert Schumann, dar și piese vocale în limba franceză, scrise de George Enescu. 

Lied în limba germană se traduce prin cântec și primele atestări ale unor „lieduri” datează din secolele XII-XIII, la vremea aceea fiind cântece interpretate de așa-numiții Minnesängeri (cei care cântă despre dragoste) și care erau în general poeți sau chiar cântăreți de profesie, însă puteau proveni și din alte domenii. Cântecele lor se numeau Minnelieder (cântece de dragoste), iar multe dintre exemplarele rămase până în ziua de astăzi reflectă piese care își au originea în sudul Germaniei și care sunt grupate în mai multe manuscrise. Forma liedului este alcătuită din două secțiuni, iar prima secțiune este repetată pe alte versuri, iar această formă denumită Bar, a fost cea mai utilizată de către compozitorii germani și extinsă în diferite moduri.

Reînvierea liedului a cunoscut cea mai înfloritoare perioadă a sa în secolul XIX, atunci când a fost redescoperit de compozitorii germani. De la finele secolului XVIII și începutul secolului XIX, compozitorii romantici au acordat un mare interes poeziei, iar mulți dintre marii poeți ai epocii, precum Johann Wolfgang von Goethe, au fost transpuși în muzică. Probabil cel mai important compozitor de lieduri este Franz Schubert, creația sa în genul vocal cameral numărând peste 600 de piese, însă alături de acesta, marii compozitori de lied au fost Robert Schumann, Johannes Brahms și Hugo Wolf. Uneori, versurile cântecelor păreau mediocre, însă melodicizarea lor le urca pe o treaptă literară și muzicală mai înaltă și le dădea o aură mult mai strălucitoare. Astfel, compozitorii considerau adesea că poezia și muzica joacă roluri egale în creația de lied. Totodată, vocea și pianul se află în balans, adesea acompaniamentul necesitând o tehnică de virtuoz. Fiind un gen cameral, liedurile erau interpretate în epoca lor de aur ca o muzică de salon, idee care încearcă să se păstreze și astăzi. Chiar dacă liedurile de multe ori sunt mult mai scurte și nu au un nivel de dificultate foarte ridicat, în comparație cu ariile de operă, esența lor constă în emoția transmisă, în delicatețea și intimitatea lor. De cele mai multe ori, compozitorii nu au scris lieduri separate, ci mai degrabă cicluri de lieduri, fiind de obicei legate de o anumită temă literară sau având între ele diferite conexiuni. În mod ocazional, liedurile sunt aranjate și pentru un acompaniament orchestral sau al unor formații mai reduse, precum ansamblu cameral, orchestră de cameră sau de suflători. 

Robert Schumann a fost considerat de către criticii muzicali, cel mai mare compozitor de lieduri după Franz Schubert, ocupând locul secundar în ierarhie alături de Hugo Wolf. Schumann a scris peste 300 de lieduri, fiind apreciate mai ales pentru textele de calitate pe care le-a folosit. Cu toate că a fost un mare admirator al lui Goethe și Schiller, nu a folosit poeziile lor decât pentru câteva lieduri. Însă, poeții săi preferați au fost Heine, Eichendorff și Mörike.

Cele mai cunoscute lieduri ale sale au fost grupate în patru cicluri compuse în anul 1940, an care a fost intitulat de către compozitor Liederjahr (Anul liedurilor). Unul dintre cicluri este Dichterliebe (Dragoste de poet) alcătuit din 16 piese pe versuri de Heinrich Heine, Frauenliebe und Leben (Dragoste de femeie și viață) – cel care va fi prezentat în cadrul recitalului orădean din 29 octombrie, 8 lieduri pe versuri de Adelbert von Chamisso și două seturi intitulate simplu Liederkreis (Ciclu de lieduri), fiind compuse din 9 poezii scrise de Heine și 12 poeme din creația lui Joseph von Eichendorff. Tot din 1840 datează și ciclul de lieduri pe care i l-a dăruit soției lui, Clara, ca și cadou de nuntă: Myrthen (Mirt), alcătuit din 26 de piese, scrise de 10 scriitori diferiți, setul fiind unul mai puțin omogen față de celelalte cicluri. Totuși, într-un studiu ce aparține muzicologului Eric Sams, se regăsește informația că tema unificatoare ar fi însuși compozitorul.

În secolul XX a devenit o practică frecventă ca aceste cicluri să fie interpretate ca un întreg. Totuși, în vremea lui Schumann se obișnuia să se extragă anumite lieduri dintr-un set și să fie interpretate separat în recitaluri. Primul recital atestat în care s-a cântat un ciclu complet din creația lui Schumann a avut loc în 1861, la cinci ani după moartea compozitorului. Interpretarea i-a aparținut baritonului Julius Stockhausen, care a cântat Dichterliebe, fiind acompaniat de Johannes Brahms. Tot Stockhausen a fost cel care a interpretat pentru prima dată în variantă integrală ciclurile Frauenliebe und Leben și Liederkreis op. 24.

După anul dedicat liedurilor, Schumann nu a mai abordat acest gen o perioadă lungă de timp, iar cele care poartă o însemnătate aparte în istoria muzicii sunt cele care datează din 1840. Reușita lui Schumann se datorează mai ales sensibilității sale literare, care l-a ghidat în a compune piese în care cuvintele și muzica se leagă într-un mod extrem de armonios, creând astfel o situație fără precedent în liedul german. Afinitatea sa pentru pian poate fi auzită în acompaniamentele liedurilor sale, în preludiile și postludiile lor, în cel din urmă fiind redată adesea o formă scurtată a liedului ce tocmai a fost ascultat. 

George Enescu a fost un compozitor care nu a excelat în creația de lied, însă puținele lucrări din acest gen au un farmec caracteristic compozitorului român. Enescu s-a născut la Liveni, în apropiere de Dorohoi, la 19 august 1881. A fost admis la vârsta de 7 ani la Conservatorul din Viena, unde a studiat vioara. În 1894 a avut primul contact cu lucrările lui Brahms, preluând de la acesta forma simfonică, pe care urma să o utilizeze mai târziu în creațiile sale. În anul următor s-a mutat la Paris, unde a studiat compoziția și vioara. Una dintre cele mai reușite lucrări timpurii din creația sa a fost Poème roumain (Poema română), care s-a cântat în premieră la Paris în 1898. În calitate de interpret a câștigat premiul I la vioară la Conservatorul din Paris. Ulterior a început cariera sa de succes ca și violonist și dirijor.

Compozitorul George Enescu a abordat o paletă largă de genuri, de la muzică simfonică și camerală până la operă. Creația sa cuprinde, printre altele, trei sonate de vioară, trei sonate de pian, două cvartete de coarde, trei simfonii, două rapsodii, o uvertură pe teme românești și o operă: Oedipe. De asemenea, din creația camerală fac parte și liedurile scrise pe versurile unor poeți francezi, respectiv:

Trois Mélodies, Op. 4 (1898), pe versuri de Jules Lemaître și Sully Prudhomme

Sept Chansons, Op. 15 (1907-1908), pe versuri de Clément Marot

Trois Mélodies, Op. 19 (1916), pe versuri de Fernand Gregh

În plus, a mai compus lieduri pe versurile Reginei Elisabeta a României, cunoscută sub pseudonimul artistic de Carmen Sylva. 

Ramona Bolojan a absolvit studiile de vioară la clasa regretatei profesoare, Tokaji Agneta la Oradea, ulterior licențiată în vioară şi canto, şi masterandă a Facultății de Interpretare Muzicală a Academiei Naționale de Muzică ,,Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, unde s-a bucurat de îndrumarea profesorilor Valeriu Maior (vioară) şi Marius Vlad Budoiu (canto). În iunie 2022 şi-a susținut teza de doctorat cu titlul ,,Vocea de contralto din evoluția genului de operă” , cu disticția Summa cum Laude, sub îndrumarea prof.univ Dr. Gabriel Banciu. Din 2017, Ramona Bolojan este stabilită în Germania, fiind angajată ca profesoară de vioară la KreativMusikforum din München şi desfăşurând în paralel o carieră Internatională ca solistă de operă. Ramona Bolojan s-a remarcat pe plan internațional în acest an prin participarea la Concertul organizat de celebrul bariton italian, Leo Nucci de la Primăria din Viena, şi prin recitalul de lied german de la Castelul Nymphenburg din München.  De asemenea, tot în acest an, mezzosoprana Ramona Bolojan a debutat în spectacolul ,,Die Mainacht” de Korsakow de la Wilhelma-Theater din Stuttgart şi cel din aer liber din München. Printre concertele susținute pe parcursul carierei sale interpretative se numără Gala de operă alături de Orchestra Filarmonicii de Stat Oradea, sub bagheta dirijorului Jankó Zsolt. Concertul Gradus ad Parnassum alături de Orchestra Filarmonicii Transilvania din Cluj-Napoca, sub bagheta dirijorului Noam Zur, Concertul alături de Filarmonica Oltenia din Craiova, sub bagheta dirijorului olandez, Theo Wolters ş.a. Timp de zece ani a fost o prezentă constantă în cadrul a competițiilor de canto, fiind distinsă cu Premiul ,,J.S Bach” al Concursului Internațional Musicum Laude de la Oradea (2024), Medalia de Aur la Elisabeth International Music Competition din Londra (2023), Marele Premiu şi Premiul Mihail Jora al Concursului Național ,,Paul Constantinescu” din Ploieşti, Premiul Il şi premiul Muzeului George Enescu al Concursului International ,,Remember Enescu” de la Buşteni 2019. În cadrul unor spectacole pe de scena Operei Naționale din Cluj-Napoca, dar şi în cadrul unor evenimente inedite, mezzosoprana Ramona Bolojan a colaborat cu maeştri dirijori, Victor Dumănescu, Adrian Morar, Cristian Sandu, Tiberiu Soare, David Crescenzi.

Hospitality Partner: Astoria

Mobility partner: D&C Oradea

Parteneri și sponsori ai Filarmonicii de Stat din Oradea: Consiliul Județean Bihor, Primăria Municipiului Oradea, Bösendorfer, Episcopia Greco – Catolică de Oradea, Episcopia Romano – Catolică de Oradea Mare, Universitatea din Oradea, Universitatea Emanuel, Inspectoratul Școlar Județean Bihor, Facultatea de Arte, Visit Oradea, Utopium SRL Oradea,STIHL, Optimedia, Vernicolor Romania, Dextra, PMA Invest, Connect Group, Floraria Non Stop Natalie, Dextra, Atelierul Laurei, Thurzó Zoltán, Duran’s

Parteneri media: Zile și Nopți Oradea, Bihoreanul, Crișana și Bihari Napló.

Biletele pentru recital s-au pus în vânzare pe platforma bilete.ro și la Casa de bilete a Filarmonicii de Stat din Oradea.

Accesul gratuit pe bază de invitație eliberata de casieria Filarmonicii de Stat Oradea, pentru persoanele care au achiziționat un pachet în stagiunea 2024-2025 cât si pentru elevi și studenți.

Urmăriți-ne pe:

www.facebook.com/filarmonicaoradea 

https://www.instagram.com/filarmonicaoradea 

Vă așteptăm!

Echipa Filarmonicii de Stat Oradea

Date

Oct 29 2024
Expired!

Time

7:00 pm - 9:00 pm

Labels

Cumpără bilet

Location

Filarmonica de Stat Oradea

Organizer

Filarmonica de Stat Oradea
Facebook
Instagram
Skip to content