Grieg & Rahmaninov

Sala de concerte „Enescu – Bartók”

CONCERT SIMFONIC

Grieg & Rahmaninov

 

Dirijor: Romeo Rîmbu

Solist: Horia Mihail

În program: 

Edvard Grieg – Concert pentru pian și orchestră în la minor, op. 16

Serghei Rahmaninov – Simfonia nr. 2 în mi minor, op. 27

 

Romeo Rîmbu este dirijor permanent al Filarmonicii de Stat din Oradea și profesor universitar în cadrul Facultății de Arte a Universității din Oradea.

Muzician complex, Romeo Rîmbu acoperă o arie largă a manifestării artistice, colaborând ca oboist cu diferite formaţii şi orchestre în România, Germania, Italia, Grecia, Spania, Franţa, Elveţia, fiind multiplu laureat al concursurilor naționale de specialitate. În ipostază solistică, se remarcă interpretarea Concertului pentru oboi şi orchestră de W. A. Mozart în celebra sală Musikverein din Viena. Această lucrare, împreună cu concertele de Haydn şi Dittersdorf, au fost înregistrate pe două LP-uri pentru Casa de discuri Electrecord.

În ipostaza de șef de orchestră, Romeo Rîmbu acordă o atenție deosebită perfecționării artei dirijorale încă din anul 1990, odată cu participarea la un curs de specializare în cadrul Academiei “Ottorino Respighi” din Roma. În perioada 1991-1993, a studiat dirijatul la Oradea, iar în 1995 a obţinut o bursă oferită de Guvernul italian, pentru a se perfecţiona la Academia din Pescara. Un an mai târziu, Romeo Rîmbu a fost invitat la Budapesta de către Maestrul Erich Bergel la un curs individual de perfecţionare.

Dirijând peste 1000 de concerte pe patru continente, în Europa, S.U.A., Brazilia, Japonia şi Coreea de Sud, la pupitrul unor reputate ansambluri simfonice (Shanghai Broadcasting Symphony Orchestra, L’Orchestre du Conservatoire de Rennes, The New York University’s Contemporary  Music Ensemble, The Gyeonggi Philharmonic Orchestra, Orchestra Naţională a Moldovei, Korean Symphony Orchestra, The Symphonic Orchestra of Athens, Wuppertaler Symphonieorchester, precum și orchestrele Filarmonicilor din Arad, Bacău, Botoşani, Braşov, Cluj-Napoca, Constanţa, Craiova, Iaşi, Oradea, Satu-Mare, Sibiu, Târgu-Mureş, Timișoara, Opera Naţională Română din Cluj-Napoca, Orchestra de cameră a Radiodifuziunii  Române), Romeo Rîmbu a susţinut concerte în săli prestigioase ale lumii: Seoul Arts Center, Musikverein din Viena, Hercules-Saal din München, Teatrul Manzoni şi Opera din Roma, teatrul Arriaga din Bilbao, CRR Concert Hall– Istanbul, Auditorium Paganini din Parma, Yokohama Kanagawa Hall, Osaka Symphony Hall, Tokio Metropolitan Art Space, etc.

A fost membrul unor comisii de jurizare ale concursurilor internaţionale de interpretare la Mazara del Vallo, Marsala, Erice şi Tokyo, alături de personalităţi precum Agostino Orizio sau Aldo Ciccolini. Este participant al unor prestigioase festivaluri internaționale: Assisi- Italia, George Enescu, Opera Nights, Festivalul de Film și Muzică, Jeunesse musicale- România, Festivalul Euroregiuni Kosice- Slovacia, Wuppertaler Bühnen- Germania.

Punând în valoare creaţia compozitorilor ce au activat la Oradea (M. Haydn, W. Pichl şi K.D. von Dittersdorf), dirijorul Romeo Rîmbu a realizat 5 CD-uri editate de Casa de discuri Olympia din Londra – imprimări cotate cu patru şi cinci stele de către critica de specialitate londoneză, fiind recomandate ca imprimări de referinţă. De altfel, muzicianul promovează şi muzica nouă, fiind interpretul preferat al compozitorului italian Luciano Simoni, imprimând cu Filarmonica din Târgu-Mureş şapte CD-uri la Casele de discuri INEDITA şi AGORA.

 

Cu Concertul în Re major de Joseph Haydn, interpretat la vârsta de 10 ani, pianistul Horia Mihail şi-a făcut debutul în oraşul natal, Braşov. De atunci a mai susţinut peste 200 de concerte, cu majoritatea orchestrelor simfonice din România, incluzând Filarmonica „G.Enescu” din Bucureşti şi Orchestra Naţionala Radio. În Statele Unite, Horia Mihail a fost solist al orchestrelor Boston Pops (sub bagheta lui John Williams şi Keith Lockhart), Topeka Symphony, Boston University Symphony şi University of Illinois Symphony. Pianistul Horia Mihail a susţinut şi recitaluri solo sau de muzică de cameră în România, Italia, Anglia, Belgia, Franţa, Germania, Irlanda şi Statele Unite. A colaborat cu artişti cunoscuţi precum Lory Wallfisch, Robert Merfeld, Alexandru Tomescu, Peter Zazofsky, Andres Diaz, Răzvan Suma şi Nathaniel Rosen. A participat la festivaluri renumite – precum Festivalul internaţional al muzicii noi din Bucureşti, Festivalul „George Enescu”, festivalurile din Spoleto şi Assisi (Italia) -, ca şi în importanta serie de muzică de cameră „Temple Beth Am” din Miami.

A studiat cu prof.univ.dr. Stela Drăgulin la Braşov şi cu prof.univ.dr. Constantin Ionescu-Vovu la Academia de Muzică din Bucureşti. A urmat apoi cursurile Universităţii din Illinois, unde a studiat cu Ian Hobson. În 1999, a primit Artist Diploma de la Boston University, unde a studiat cu Anthony di Bonaventura.

Horia Mihail a primit Premiul I la toate concursurile de pian la care a participat. A beneficiat de bursa Kate Neal Kinley Memorial Fellowship şi a primit burse complete la toate instituţiile de învăţământ superior pe care le-a urmat. În 1999 a primit premiul Esther B. & Albert S. Kahn Career Entry Award.

Horia Mihail a înregistrat pentru diverse posturi de radio şi televiziune din România, Belgia, Anglia, Statele Unite şi Vocea Americii. 

 

Compozitor, pianist şi dirijor norvegian, Edvard Grieg a început de timpuriu studiul pianului, devenind elev al celebrilor virtuozi I. Moscheles şi C. Reinecke, la Leipzig. Animat de idealul sprijinirii unei culturi autohtone, Grieg fondează, în 1867, Academia norvegiană de muzică, militând pentru o artă naţională, prin intermediul a numeroase turnee de concerte, în calitate de pianist şi dirijor.

Creaţia sa relevă un armonist îndrăzneţ, experimentat, care, fără a scăpa influenţelor impresioniste ale unui Debussy sau Ravel, este marcată de o autentică inspiraţie populară nordică. Terenul pe care s-a manifestat spiritul său inovator îl constituie creaţia pianistică, dusă la perfecţiunea unei scriituri neegalate în creaţia orchestrală şi caracterizată prin fraza muzicală largă, generoasă şi foarte lirică. Creaţia sa cuprinde muzică simfonică (4 dansuri simfonice), muzică de scenă („Peer Gynt”, „Sigurd Jorsalfar”), suite („Holberg”, Suita lirică), Concertul pentru pian şi orchestră, muzică de cameră, muzică pentru pian (10 caiete de piese lirice), lucrări vocale.

Concertul pentru pian şi orchestră în la minor op. 16 a fost compus pe când autorul avea doar 25 de ani, în 1868. Această lucrare, care a captat interesul lui Liszt (în 1870), a devenit una din cele mai cântate piese din repertoriul pianistic. Tonalitatea la minor aminteşte de concertul lui Schumann (de care, ascultându-l în 1858 cântat de Clara Schumann, a fost adânc impresionat), dar Grieg depăşeşte influenţa germană a anilor de studii de la Leipzig, păşind spre o muzică ce reflectă spontaneitatea ţării natale. Astfel, temele amintesc prin ritm, melodie şi armonie de dansul popular halling şi de instrumentul hardingfele (vioara populară norvegiană).

Grieg a revizuit această lucrare cel puţin de şapte ori, până în cele mai mici amănunte, ceea ce a făcut ca orchestraţia, de pildă, să cunoască peste 300 de modificări de la forma originală. Versiunea finală a fost terminată doar cu câteva săptămâni înaintea morţii compozitorului. Această versiune este cea care a adus popularitate mondială unei creaţii de anvergură, care suscită un interes nealterat datorită limbajului aflat la confluenţa virtuozităţii instrumentale cu lirismul expresiei. 

Compozitor rus, dirijor şi pianist de renume mondial, Serghei Rahmaninov şi-a făcut studiile muzicale la Sankt Petersburg şi Moscova, cu Zverev şi Ziloti – pian, cu Arensky şi Taneev – compoziţie, fiind încurajat, în anii debutului de Ceaikovski. Începe de tânăr o carieră strălucitoare, câştigându-şi reputaţia de cel mai strălucit pianist-compozitor al generaţiei sale. A fost şi şef de orchestră la teatrele Marmontov şi Balşoi. În anul 1917 emigrează în Statele Unite ale Americii. De orientare pregnant romantică şi fără a ieşi din cadrele tonalităţii, cum au făcut-o contemporanii săi (Ravel, Bartók, Schönberg), creaţia sa cuprinde opere (Cavalerul avar, Francesca da Rimini etc.), trei simfonii, patru concerte pentru pian şi Rapsodia pe o temă de Paganini pentru pian şi orchestră, poeme simfonice (Insula morţilor) şi alte lucrări orchestrale (Dansuri simfonice), muzică religioasă, lucrări vocale şi instrumentale.

Cea mai vastă din cele trei simfonii ale lui Rachmaninov, Simfonia II în mi minor op. 27 a fost executată în primă audiţie la Petersburg, în ianuarie 1908, sub bagheta compozitorului. Lucrare extrem de densă, de amploare narativă, se apropie prin suflul epic de creaţia lui Borodin sau Sibelius. Nu lipsesc trimiterile la Ceaikovski, nu atât în spirit cât ca şi factură – în special în privinţa aplicării principiului ciclic. Astfel, prima parte scrisă în formă de sonată, este introdusă printr-un misterios Largo, al cărui motiv-motto intonat de violoncel şi contrabas străbate întreaga mişcare. Dramatismul intens pendulează între conflictul furtunos şi viziunea serenă. Partea a II-a este un rapid şi viguros scherzo. Un coral de alămuri la sfârşit evocă acel Dies Irae gregorian, la care Rachmaninov face trimitere în multe din lucrările sale. Climaxul emoţional al întregii simfonii este atins în partea a III-a, remarcabilă prin densitatea polifonică, considerată un complement al introducerii lente din prima parte. Finalul este grandios şi constituie chintesenţa întregii lucrări. Se remarcă tema colorată, plină de optimism, de la debutul părţii, apoi o melodie de marş şi, în fine, rapelul la romantica melodie a coardelor din partea anterioară.

Sponsor principal: Astoria & Queen Mary

Mobility partner: D&C Oradea

Parteneri și sponsori ai Filarmonicii de Stat din Oradea: Consiliul Județean Bihor, Primăria Municipiului Oradea, Episcopia Greco – Catolică de Oradea, Episcopia Romano – Catolică de Oradea Mare, Forumul Cultural Austriac, Universitatea din Oradea, Universitatea Emanuel, Inspectoratul Școlar Județean Bihor, Facultatea de Arte, Liceul de Arte, Visit Oradea, Utopium SRL Oradea, Zile și Nopți Oradea, Broderie cu suflet, Ardevis SRL, Duran’s, Topogeoterm și Street Coffee Roasters

Parteneri media: Magic FM, Radio Vocea Evangheliei, Bihoreanul, Radio Transilvania, Plusz FM și Bihari Napló.

  • 00

    days

  • 00

    hours

  • 00

    minutes

  • 00

    seconds

Date

sept. 29 2022

Time

7:00 pm - 8:30 pm

Location

Filarmonica de Stat Oradea
Sari la conținut