Carmina Burana | Reluarea concertului
Sala de concerte „Enescu – Bartók”
CONCERT VOCAL – SIMFONIC
Carmina Burana
Dirijor: Cristian Spătaru
Soliști:
Antonia Beteag (soprană)
Nicolae Bejan (tenor)
Florin Estefan (bariton)
Dirijor cor: Lászlóffy Zsolt
Dirijor cor copii: Nicoleta Țâmpu
În program: Carl Orff – Carmina Burana
Deschiderea stagiunii aduce pe scenă corul și orchestra filarmonicii alături de soliști și invitați speciali, într-o producție extraordinară. Mai exact vorbim de Carl Orff, compozitor, dirijor, muzicolog şi pedagog german, considerat un inovator al genului liric. Inspirându-se adesea din muzica medievală, acesta a compus cantate scenice (Carmina Burana, Catulli Carmina, Triumful Afroditei), câteva opere (Luna), muzică de scenă, poeme simfonice, muzică de cameră, lucrări corale. Este autorul unui sistem original de educaţie muzicală, expus în lucrarea Schulwerk (1933). Cantata CARMINA BURANA, purtând subtitlul Cantiones profanae cantaribus et choris cantoridae comitantibuss instrumentis atque imaginibus magicis, a fost compusă de Carl Orff între 1935-1936, pe baza unor texte şi melodii medievale din sec. XII-XIII, descoperite în anul 1803 într-o mănăstire benedictină din Alpii bavarezi şi publicate în anul 1847. În cadrul a trei părţi (cu peste 20 de numere), subiectele textelor (în latină, germană şi franceză) se referă într-un mod naiv la natură, dans, viaţă şi dragoste. O mare parte din structura compozițională se bazează pe ceea ce semnifică Roata Norocului (Rorta Fortunae). Desenul roții găsite pe prima pagină a Codexului Burana cuprinde patru fraze în jurul roții: Regnabo, Regno, Regnavi, Sum Regno sine. (voi domni, domnesc, am domnit, sunt fără de tărâm). În cadrul fiecărei scene, Roata Norocului se transformă de la bucurie la amărăciune. „O Fortuna”, primul poem, formează un cadru compozițional al lucrării, fiind atât mișcare de deschidere cât și de închidere a piesei. Muzical, compozitorul foloseşte ostinato-ul ritmic, o melodică simplă, primitivă (modală şi pentatonică), frecvente unisonuri şi mersuri armonice paralele, alături de o orchestraţie modernă ce potenţează, în special, expresivitatea instrumentelor de percuţie.
CARMINA BURANA
Cantiones profanae cantaribus et choris cantoridae comitantibuss instrumentis atque imaginibus magicis
FORTUNA IMPERATRIX MUNDI SOARTA STĂPÂNA LUMII
- O, Fortuna 1. Ah, soartă
- Fortune plango vulnera 2. Deplâng rănile soartei
I.
PRIMO VERE ÎNCEPUT DE PRIMĂVARĂ
- Veris leta facies 3. Frumosul chip al primăverii
- Omnia sol temperat 4. Soarele le linişteşte pe toate
- Ecce gratum 5. Iată plăcuta
UF DEM ANGER PE PAJIŞTE
- Tanz 6. Dans
- Floret silva 7. Înfloreşte pădurea
- Chramer, gip die varwe mir 8. Măi băcane, dă-mi vopsele
- Reie 9. Horă
- Were diu werit alle min 10. De-ar fi lumea-ntreagă-a mea
II.
IN TABERNA ÎN CÂRCIUMĂ
- Estuans interius 11. Aprins de mânie
- Olim lacus colueram 12. Odinioară îndrăgeam lacul
- Ego sum abbas 13. Eu sunt stăpânul
- In taberna 14. În cârciumă
III.
COURS D’AMOURS CÂNTECE DE DRAGOSTE
- Amor voland undique 15. Amor zboară pretutindeni
- Dies, nox et omnia 16. Ziua, noaptea şi toate
- Stetit puella 17. Stătea fetiţa
- Circa mea pectora 18. În sufletul meu
- Si puer cum puelulla 19. Dacă un băiat şi-o fată
- Veni, veni, venias 20. Vino, vino, să vii
- In trutina 21. În cumpănă
- Tempus est iocundum 22. Vremea e plăcută
- Dulcissime 23. Tu cel iubit
BLANZIFLOR ET HELENA BLANCHEFLEUR ŞI HELENA
- Ave formosissima 24. Slavă ţie cea mai frumoasă
FORTUNA IMPERATRIX MUNDI SOARTA STĂPÂNA LUMII
- O, Fortuna (reprise) 1. Ah, soartă (repriză)
Dirijorul, Cristian Spătaru s-a născut în anul 1993 la Chișinău, în Republica Moldova. A început să studieze muzica la vârsta de 8 ani, când a luat primele lecții de pian și teorie muzicală și a cântat în cor. În 2008 și-a început studiile la Colegiul de Muzică. Cristian a câștigat de trei ori la rând premiul I în cadrul Concursului Național de Compoziție din Moldova. A lucrat cu Orchestra Națională de Tineret pentru care a compus numeroase lucrări și peste 100 de orchestrații. În 2013 și-a început studiile la Academia de Muzică din Chișinău, unde a studiat compoziția sub îndrumarea lui Pavel Rivilis.
La 21 de ani și-a început studiile universitare în Compoziție la Universitatea de Muzică și Artele Spectacolului din Viena, unde se află în ultimul an de studiu sub îndrumarea lui Michael Jarrell. În 2016 își începe studiile de Dirijat orchestral cu Mark Stringer și Dirijat coral cu Alois Glassner la aceeași universitate. În luna iunie 2021 absolvește Dirijatul orchestral cu excelență dirijând o piesă de George Enescu în sala mare din Musikverein, Viena. A compus aproape 100 de lucrări de diverse tipuri care au fost interpretate în Joseph-Haydn-Saal MDW Viena, Vivaldi-Saal, Alte Schmiede Viena, Kursalon Viena, Laxenburger Schloss Upper Austria, Alte Rathaus Vienna, Arnold Schönberg Center Viena, Karlskirche, Konzerthaus Viena și Musikverein. Printre realizările sale se numără Premiul pentru „Cel mai bun Dirijor român” obținut de două ori la al ediția a 10-a și a 11-a a Concursului Internațional de Dirijat ”Jeunesses Musicales” în 2019 și 2021. A participat și la Cursuri de măiestrie cu dirijori precum Andres Orozco-Estrada – 2021, Marin Alsop – 2021, Cristian Măcelaru – 2020 and 2021, Sian Edwards – 2017, Christian Ehwald und Sigmund Thorp – 2021, Nicolás Pasquet – 2021. Ca moment culminant al anului 2021, a fost selectat pentru Academia Italiană de Operă Riccardo Muti din Milano, unde a avut ocazia să preia de la Maestru două concerte cu opera Nabucco la Rimini și Ravenna. Experiența sa profesională cuprinde funcția de dirijor asistent al lui Gabriel Bebeșelea la Festivalurile „Musica Ricercata” (2020), „George Enescu” (2019), „Toamna Muzicală Clujeană” (2018), „Young Euro Classic” (2017) dar și dirijor invitat la concertele susținute cu Orchestra Națională de Tineret din Moldova, Filarmonica Recreio de Santa Barbara, Filarmonica „Transilvania” din Cluj-Napoca, Filarmonica din Sibiu, Filarmonica „Paul Constantinescu” din Ploiești, Filarmonica Banatul din Timișoara, Filarmonica De Stat Dinu Lipatti din Satu Mare, Filarmonica de Stat Oradea, precum și în cadrul Festivalurilor „Art Space” din Seul, Coreea, „ARC musical-historique” din Chişinău, Ploiești Jazz Festival, “Wild Beauty Art Festival” în Montenegro, “Opera Apert” în Cluj-Napoca.
La 1 aprilie 2022 a debutat ca dirijor de operă cu Evgheni Oneghin de Peter Ilici Ceaikovski în Opera Națională Română din Cluj-Napoca. A colaborat cu artiști mari precum: Simon Trpčeski, Ruxandra Donose, Rodica Vică, Răzvan Stoica, Octavian Lup, Ondin Brezeanu, Helene Dautry, Alexandru Tomescu, Eduard Kunz, Șerban Vasile, Azer Zada, Florin Estefan, Riccardo Zanellato, Gabriëlle Mouhlen.
Soprana Antonia Beteag, născută în Cluj-Napoca este studentă în anul 3 la Academia de Muzică “Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, secția canto clasic, profesorul ei îndrumător fiind mezzo-soprana Cristina Damian. A participat la diverse cursuri de măiestrie sub îndrumarea unor nume importante ale lumii operei precum: Anita Hartig, Diana Țugui și Veronica Anușca. A colaborat cu Filarmonica de Stat din Sibiu în cadrul festivalului de Operă, performând alături de orchestra filarmonicii, dirijată de maestrul Vlad Conta. A mai colaborat și cu maestrul Cristian Sandu în cadrul spectacolului “Young Opera Stars” în cadrul Operei Naționale Române Cluj-Napoca.
Nicolae Bejan (tenor), s-a născut în 1977, iar în anul 1996 a absolvit Liceul de Arta din Oradea, specializarea canto clasic, în același an a fost admis la Facultatea de Muzică și Arte din Oradea, absolvind cu succes în 2003 specializarea canto clasic. Din anul 1997 este artist liric în Corul Filarmonicii de Stat Oradea, iar din 2010 și în Corul Kodály din Debrețin. Din repertoriul său solistic fac parte operele Nunta lui Figaro (rolul Basilio) de W. A. Mozart, Il campanello di notte de G. Donizetti, Orfeo de C. Monteverdi, Oratoriul de Crăciun de C. Saint-Saëns, Missa încoronării de W. A. Mozart, Carmina Burana de C. Orff, Magnificat de J. S. Bach, precum și părți solistice dintr-o serie de lucrări a cappella. A participat la realizarea unui CD cu lucrarea Nelson Mass de J. Haydn, dirijat de Salamon Kamp.
Baritonul Florin Estefan a început studiul cântului vocal la Facultatea de Muzică din Oradea. S-a perfecționat ulterior la Cardiff și Florența, lucrând cu nume mari ai artei scenice, precum Dennis O’Neill, Mariana Nicolesco, Ileana Cotrubaș și Viorica Cortez. Începând cu perioada studenției, Estefan a participat la numeroase concursuri, unde a fotst distins cu diferite premii, enumerând: Premiul I la Concursul Național „Sabin Drăgoi” Timișoara, premiul I în anul 2003 la Concursul Internațional „Hariclea Darclee” Brăila și premiul al II-lea la Concursul Internațional de Canto „Arta Florescu” București. În anul 2005, baritonul a participat la premiera mondială a Integralei Liedurilor de George Enescu din Japonia. Repertoriul baritonului cuprinde atât creații scenice, cât și lucrări vocal-simfonice. Printre rolurile abordate de acesta se numără Enrico din „Lucia di Lammermoor” de G. Donizetti, Marcello din „Boema” și Sharpless din „Madama Butterfly” din creația pucciniană, Germont din „Traviata” de G. Verdi și altele. În prezent, Florin Estefan este solist și manager general al Operei Naționale Române din Cluj-Napoca și cadru didactic la Academia de Muzică „Gheorghe Dima”.
Sponsor principal: Astoria & Queen Mary
Mobility partner: D&C Oradea
Parteneri și sponsori ai Filarmonicii de Stat din Oradea: Consiliul Județean Bihor, Primăria Municipiului Oradea, Episcopia Greco – Catolică de Oradea, Episcopia Romano – Catolică de Oradea Mare, Forumul Cultural Austriac, Universitatea din Oradea, Universitatea Emanuel, Inspectoratul Școlar Județean Bihor, Facultatea de Arte, Liceul de Arte, Visit Oradea, Utopium SRL Oradea, Zile și Nopți Oradea, Broderie cu suflet, Ardevis SRL, Duran’s, Topogeoterm și Street Coffee Roasters
Parteneri media: Magic FM, Radio Vocea Evangheliei, Bihoreanul, Radio Transilvania, Plusz FM și Bihari Napló.