Delicatețe și patos – Recital Iulia Toma și Filip Papa

Marți, 30 ianuarie 2024, ora 19.00
Sala de concerte „Enescu – Bartók”

Recital

Delicatețe și patos

Iulia Toma – Pian
Filip Papa Violoncel

Intrarea liberă pentru elevi și studenți și pentru cei care au achiziționat un pachet de bilete pentru stagiunea 2023-2024

În program:

S. Rachmaninov:
1. Vocalise
2. Preludiu și dans oriental
3. Elegie pentru violoncel și pian
4. Sonata în sol minor, op.19

 

La finele lunii ianuarie, Filarmonica de Stat Oradea invită publicul meloman la un recital cameral, care îi va avea ca invitați pe pianista Iulia Toma și violoncelistul Filip Papa. Recitalul este intitulat „Delicatețe și patos”, ceea ce ne duce deja cu gândul la sentimente intense, la iubire sinceră, delicată dar și umplută de pasiune. Pe de-o parte își dezvăluie sentimentele timid, cu delcatețe, pe de alta iubirea se exteriorizează prin pasiunea care arde înăuntrul ei. Aceste caracteristici reies din muzica puternică, dar și sensibilă a lui Serghei Rahmaninov, respectiv din repertoriul recitalului: „Vocalize”, „Preludiu și dans oriental”, „Elegie pentru violoncel și pian” și „Sonata în sol minor, op.19”. Soliștii vor reda aceste pasiuni în cadrul recitalului de marți, 30 ianuarie, ora 19.00 la sala de concerte „Enescu – Bartók”.

Vocaliza reprezintă un exercițiu tipic vocal, iar în cazul de față, lucrarea „Vocalise” de Rahmaninov a fost compusă sub forma de lied, pentru o voce înaltă, soprană sau tenor, cu acompaniament de pian. Nu are cuvinte, ci este cântată pe o singură vocală, aleasă de către cântăreț. A fost compusă și publicată în anul 1915, fiind ultima piesă din ciclul „14 lieduri sau 14 romanțe, op. 34”, și a fost dedicată sopranei Antonina Nezhdanova. Însă, așa cum este lesne de înțeles, în recitalul din data de 30 ianuarie, vocea umană este înlocuită de către violoncel, interpretându-se un aranjament de violoncel cu pian. Astăzi, „Vocalise” este mai frecvent interpretată în aranjamente pentru diferite instrumente, decât în varianta originală vocală. 

Tema orientală este bine pronunțată în lucrările de tinerețe ale lui Serghei Rahmaninov, fiind implementată în lucrări instrumentale, precum este și „Preludiu și dans oriental pentru violoncel și pian, op. 1”, care datează din anul 1892. Lucrarea deschide o lume întreagă de imagini orientale, cu un final estetic și cu bogăție ritmică și intonațională. Tradiția muzicală orientală se face resimțită mai ales în melodia lui Rahmaninov, prin natura sa modală și prin principiile de dezvoltare, precum și în calitatea sa meditativă. Aceste caracteristici compun chiar „semnătura” stilului individual al compozitorului. 

„Elegie pentru violoncel și pian, op. 3, nr. 1” este o lucrare scrisă pentru pian, care face parte din ciclul „Morceaux de fantaisie” (Piese de fantezie), compusă de Serghei Rahmaninov în 1892 și aranjată ulterior pentru violoncel și pian de către Vlasov. Ciclul a fost dedicat lui Anton Arensky, profesorul de armonie din Conservator al lui Rahmaninov. Chiar dacă Serghei Rahmaninov a devenit cunoscut mai mult pentru preludiile sale explozive, decât pentru elegiile contemplative, compozitorul rămâne totuși un filozof al muzicii. „Elegia” are o delicatețe neașteptată și o fluiditate, ce o separă de alte lucrări ale compozitorului. Surprinde ascultătorul și îl cucerește printr-o combinație de cascade și pasaje aerisite. Melodia este captivantă și totodată eliberatoare, ceea ce provine din emotivitatea perspicace și tehnica strălucită a pianistului Rahmaninov. 

Ultima piesă din recital este „Sonata în sol minor pentru violoncel și pian, op. 19”, care a fost compusă de către Rahmaninov în noiembrie 1901 și publicată cu un an mai târziu. Compozitorul nu a privit pianul ca pe un instrument acompaniator, ci i-a atribuit un rol egal, precum cel al violoncelului. Majoritatea temelor sunt introduse de către pian și sunt apoi extinse de către violoncel. Lucrarea i-a fost dedicată violoncelistului Anatoliy Brandukov, cel care a susținut premiera din 2 decembrie 1901, de la Moscova, alături de Rahmaninov la pian. După premieră, se pare pianistul a adus câteva modificări partiturii.

 

Hospitality Partner: Astoria

Mobility partnerD&C Oradea

Parteneri și sponsori ai Filarmonicii de Stat din Oradea: Consiliul Județean Bihor, Primăria Municipiului Oradea, Bösendorfer, Episcopia Greco – Catolică de Oradea, Episcopia Romano – Catolică de Oradea Mare, Universitatea din Oradea, Facultatea de Arte, Visit Oradea, STIHL, Optimedia, Vernicolor Romania, Dextra, PMA Invest, Connect Group, Utopium SRL Oradea, Floraria Non Stop Natalie, Shabby Events, Duran’s

Parteneri media: Zile și Nopți Oradea, Bihoreanul, Crișana și Bihari Napló.

Biletele pentru concert s-au pus în vânzare pe platforma bilete.ro și la Casa de bilete a Filarmonicii de Stat din Oradea.

Urmăriți-ne pe:

www.facebook.com/filarmonicaoradea 

https://www.instagram.com/filarmonicaoradea 

Vă așteptăm!

Echipa Filarmonicii de Stat Oradea

Date

Jan 30 2024
Expired!

Time

7:00 pm - 8:00 pm

Labels

Cumpără bilet

Location

Filarmonica de Stat Oradea

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Facebook
Instagram
Skip to content