Beethoven & Schumann

Sala de concerte „Enescu – Bartók”

CONCERT SIMFONIC

Beethoven & Schumann

Dirijor: David Crescenzi

Solist: 

Vlad Răceu – vioară

Octavian Lup – violoncel

Aurelia Vișovan – pian

În program: 

Ludwig van Beethoven – Concert pentru vioară, violoncel, pian și orchestră în Do major, op. 56,  Triplu Concert

Robert Schumann – Simfonia nr. 1 în Si bemol Major, ”Simfonia Primăverii” op. 38

Accesul în Sala de concerte este posibil până la ora 18:55 și la pauza concertului.

Filarmonica de Stat Oradea invită publicul meloman la concertul intitulat Beethoven & Schumann, care va avea loc joi, 10 noiembrie, ora 19, la Sala de concerte „Enescu – Bartók”. În program se regăsește Concertul pentru vioară, violoncel, pian și orchestră în Do major, op. 56, sau mai pe scurt Triplul concert, compus de Ludwig van Beethoven, urmat fiind de Simfonia nr. 1 în Si bemol Major, op. 38, cunoscută drept”Simfonia Primăverii” , de Robert Schumann. Orchestra va fi condusă de maestrul David Crescenzi, iar soliștii primei lucrări vor fi Vlad Răceu la vioară, Octavian Lup la violoncel și Aurelia Vișovan la pian, cei trei fiind membri ai formației de muzică de cameră Transylvanian Piano Trio.  

Concertul pentru vioară, violoncel, pian și orchestră în Do major, op. 56 sau Triplul concert este singurul concert al compozitorului german, care a fost scris pentru mai mult de un instrument solistic. Compus în anul 1803 și publicat în anul următor, concertul este prima lucrare în care Beethoven utilizează o tehnică avansată pentru violoncel, iar pianului îi acordă un rol mai puțin dificil, însă impresionant. Aceasta se datorează faptului că lucrarea a fost probabil dedicată elevului său, Arhiducele Rudolf al Austriei, care încă nu ajunsese la maturitatea artistică și avea nevoie de un sprijin mai puternic, mai avansat, alături de el (așadar vioara și violoncelul).

Simfonia nr. 1 în Si bemol Major, op. 38 sau Simfonia Primăverii a fost prima lucrare în genul simfonic a compozitorului, care până atunci fusese admirat pentru lucrările pianistice și vocale. Soția sa, Clara Schumann, l-a încurajat în încercarea sa de a aborda genul simfonic, ea considerând că imaginația compozitorului nu se poate limita la creația pentru pian. Premiera lucrării a fost primită cu căldură la Leipzig în anul 1841, dirijată fiind de Felix Mendelssohn. Denumirea de Simfonia Primăverii provine de la poemul Frühlingsgedicht (Poezie de primăvară) de Adolf Böttger, introducerea simfoniei fiind asociată cu ultimele versuri ale poeziei: „O wende, wende deinen Lauf/Im Thale blüht der Frühling auf!” („O întoarce-te, întoarce-te, schimbă-ți drumul/În vale înflorește primăvara!”).

Dirijorul David Crescenzi și-a definitivat studiile la Conservatorul din Pesaro la clasele de orchestrație, pian, muzică corală și dirijat coral. În primii ani ai carierei sale s-a consacrat ca pianist acompaniator și maestru suplinitor, mai târziu activând în calitate de dirjor de orchestră și maestru de cor. Acesta a devenit dirijor invitat la Teatrul Operei din Cairo, Egipt, începând cu anul 1998. Din anul 2002 David Crescenzi a devenit o prezență permanentă în lumea muzicală din România. Astfel, a fost invitat mai întâi la Opera Română din Timișoara și ulterior la București, Cluj și Iași. În paralel, la Opera din Cairo a devenit director artistic și dirijor permanent în anul 2014, iar din 2017 se află în postura de director artistic al Operei Naționale Române din Cluj. Una dintre realizările sale cele mai importante este conducerea operei Aida de Giuseppe Verdi la Cairo. În prezent, David Crescenzi colaborează frecvent cu operele și filarmonicile din România, dar și cu instituțiile de cultură din Italia, Croația, Egipt sau Qatar.

Fondat în 2018 de către trei muzicieni de renume internațional, Transylvanian Piano Trio a devenit în scurt timp una dintre cele mai căutate formații de muzică de cameră din țară. Membrii săi, Vlad Răceu (solist al Filarmonicii Dinu Lipatti Satu Mare, șef de partidă al Filarmonicii Transilvania din Cluj și lector universitar la Academia de Muzică G. Dima din Cluj), Octavian Lup (solist concertist, dirijor, lector universitar la Academia de Muzică G.Dima din Cluj și artist instrumentist la Opera Națională București) și Aurelia Vișovan (profesor universitar la Universitatea de Muzică din Nürnberg, solistă în săli importante din Europa, printre care Sala Mare a Filarmonicii din Berlin) au creat trio-ul cu scopul inițial de a promova muzica de cameră în România și de a aduce repertoriul cameral mai aproape de publicul autohton. Transylvanian Piano Trio a fost invitat să concerteze în festivaluri importante din țară și din străinătate, printre care Toamna Muzicală Clujeană, Festivalul Mozart – Cluj, Zilele Muzicale Satu Mare, Festivalul Enescu și Muzica Lumii – Sinaia, Festival Sant Pere de Rodes – Girona (Spania), interpretând atât programe solo cât și Triplul concert pentru pian, vioară, violoncel și orchestră de L. van Beethoven.

 

Sponsor principal: Astoria & Queen Mary

Mobility partner: D&C Oradea

Parteneri și sponsori ai Filarmonicii de Stat din Oradea: Consiliul Județean Bihor, Primăria Municipiului Oradea, Episcopia Greco – Catolică de Oradea, Episcopia Romano – Catolică de Oradea Mare, Forumul Cultural Austriac, Universitatea din Oradea, Universitatea Emanuel, Inspectoratul Școlar Județean Bihor, Facultatea de Arte, Liceul de Arte, Visit Oradea, Utopium SRL Oradea, Zile și Nopți Oradea, Broderie cu suflet, Ardevis SRL, Duran’s, Topogeoterm și Street Coffee Roasters

Parteneri media: Magic FM, Radio Vocea Evangheliei, Bihoreanul, Radio Transilvania, Plusz FM și Bihari Napló.

Date

Nov 10 2022
Expired!

Time

7:00 pm - 8:30 pm

Location

Filarmonica de Stat Oradea
Skip to content